sâmbătă, 21 februarie 2009

Ion Lucian si-a scos banii de tramvai din Premiul de Excelenta

A cincea editie a Festivalului de Comedie, care a avut loc in perioada 24-31 martie, s-a încheiat cu o gala la care au participat cele mai mari nume ale teatrului românesc. Alexandru Tocilescu a regizat spectacolul de gala, iar ca decor, regizorul a ales o cafenea, pentru ca „actorii merg deseori, dupa reprezentatii, la cârciuma“.

Toti actorii Teatrului de Comedie au fost prezenti pe scena, iar regizorul le-a dat ca tema subiectul cu care s-au prezentat la proba de admitere în institut. Dupa ce si-au sustinut proba, Virginia Mirea si Gabriela Popescu au spus aceeasi poezie, „Prunele“, asta pentru ca mai toti actorii au fost pregatiti de marele Petrica Gheorghiu. Din juriu au facut parte: Mircea Ghitulescu - presedinte, Ion Cocora, Mihai Lungeanu, Adrian Lustig si Nicolae Prelipceanu.

Debut pentru 1.000 de lei
Decernarea premiilor a debutat cu distinctia pentru Cea mai buna piesa româneasca - „Blocaj în trafic“, de Bogdan Costin. Premiul II a mers la Diana Manole, pentru piesa „Revolutia textila“, premiul III – „Divort în direct“, de Horia Gârbea, iar mentiune au primit Andrei Baleanu cu „Bila-Manda-Bila“ si Pascu Balaci pentru piesa „Se marita Penelopa sau Ce-am patit cu Penelopa“. Premiul pentru Cel mai bun actor în rol principal a fost adjudecat de Bacs Miklos pentru rolul Zoe din piesa „O scrisoare pierduta“, a Teatrului Maghiar de Stat din Cluj. Valoarea premiului a fost de 1.500 de lei. Regia cea mai buna a fost a lui Tompa Gabor, pentru acelasi spectacol, premiu de 2.000 de lei. Andrei Serban (fara nici o legatura cu regizorul) a fost cel care a primit 1.000 de lei pentru debut, premiu câstigat cu rolul Viorel din piesa „No One“, de Carmen Vioreanu. Tinerii creatori au fost desemnati cei din trupa „Adio, Carmen!“. Spectacolul face parte din proiectul „Comedia tine la TINEri“. Originalitatea a fost a lui Eric Deniaud, cel care a creat si interpretat „Voci în întuneric“, dupa Matei Visniec. Rolul Lacusta Voda, interpretat de Silviu Biris, în piesa „Sânziana si Pepelea“, dupa Alecsandri, a luat premiul pentru Cel mai bun rol secundar, premiu ridicat de sotia actorului. Un alt premiu, pentru rol secundar, i-a revenit lui Marius Manole, pentru Paul din „Sta sa ploua“, de Lia Bugnar. Sanda Toma a primit trofeul pentru Cea mai buna actrita în rol principal, cu rolul nevestei din „Comedie rosie“ de Constantin Turturica, piesa a Teatrului National din Bucuresti. Spectacolul „D’ale Carnavalului“, prezentat de teatrul „Joakim Vujic“ Kragujevac, din Serbia, a primit distinctia pentru Cea mai buna scenografie. Premiul pentru cea mai buna actrita în rol secundar nu a fost acordat. „Juriul a considerat, banuiesc, ca nici o interpreta nu s-a ridicat la nivelul unui premiu“, a explicat directorul Teatrului de Comedie.

Intepaturile nu au lipsit nici la final
Premiul special al juriului a fost decernat maestrului Ion Lucian. Tot Ion Lucian a fost recompensat si cu un premiu pentru Excelenta, în valoare de 2.500 de lei, bani „buni pentru tramvai“, a glumit George Mihaita. Marele premiu al festCo a fost adjudecat de Teatrul National din Bucuresti, cu piesa „Comedie rosie“, premiu oferit de Mihaita Ilincai Tomoroveanu. Trofeul festivalului este o creatie a lui Horatiu Malaele, iar designul a fost realizat de Cosmin Ardelean. Tot Malaele a fost cel care a realizat diploma Ordinul Comedia clasa I, diploma „Prietenie pe viata“, oferita celor mai reputate nume ale scenei românesti, începând cu Radu Beligan, Sanda Toma, Lucian Giurchescu, Marin Moraru, Gheorghe Dinica, Dumitru Rucareanu, Iurie Darie, Mircea Albulescu. Aceasta distinctie a fost una reparatorie, spune directorul George Mihaita, referitor la faptul ca marile spirite
ale teatrului românesc nu sunt recompensate asa cum ar merita, aluzie la premiile UNITER, care, dupa parerea sa, s-ar acorda dupa alte principii. Daca festivitatea de deschidere a festivalului a început cu un discurs anti- Caramitru, la inchidere s-a sustinut cauza pro-Artisti si pro-Arta.