Constructorii au uitat de Codul Rutier si i-au umplut de respect pe craiovenii cu proprietati in zona drumurilor publice, blocându-le accesul la tronsoanele circulabile. Potrivit legii, santieristii in cauza comit o fapta penala, numai ca aceasta trebuie si constatata.
Mai multi reprezentanti ai unor societati comerciale de pe bulevardul Râului, din Craiova, cu puncte de lucru pe sensul inchis de santierul canalizarii, intre b-dul Stirbei Voda si strada Brestei, ne-au sesizat ca accesul la drumul public le-a fost blocat fara sa le fi fost amenajate cai de trecere catre arterele circulabile, potrivit legii. Mai ales pe tronsonul cuprins intre strada Brestei si strada Calarasi al bulevardului Râului, inchis la ambele capete, ar fi trebuit realizate alei rutiere de trecere pentru fiecare constructie catre celalalt sens de circulatie al b-dului Râului, peste canalul colector.
Incercând sa aflam daca societatile care inghit bani publici respecta normele, am fost plasati de directorul Directiei programe de dezvoltare, investitii a Primariei Craiova, Sever Bordu, la „aceia care au eliberat autorizatiile de construire“, dupa deja cunoscuta fuga de raspundere care bântuie municipalitatea craioveana. Potrivit directorului Directiei gospodarire comunala, Adriana Motocu, sefa peste serviciile specializate la data emiterii autorizatiilor, in avizul eliberat catre Hidroconstructia SA Bucuresti, societatea care efectueaza lucrari de canalizare pe b-dul Râului, a fost inscrisa obligatia de a se construi caile de acces, „potrivit legii“.
Legea, respectiv Codul Rutier, prevede, la capitolul Infractiuni si pedepse, art. 86, alin.1: „Efectuarea unor lucrari de construire, modificare, modernizare sau reabilitare a drumului public si amplasarea unor constructii, panouri sau reclame publicitare in zona drumului, fara autorizatie de constructie eliberata in conditiile legii, se pedepseste cu inchisoare de la sase luni la trei ani sau cu amenda“.
La art. 86, alin. 2, Codul Rutier spune: „Cu pedeapsa prevazuta la alin. (1) se sanctioneaza si persoana care nu respecta conditiile stabilite in autorizatia de constructie, eliberata in conditiile legii, pentru amenajarea accesului rutier la drumul public, in cazul constructiilor amplasate in zona acestuia“. Reprezentantul Hidroconstructia SA Bucuresti la Craiova, Dumitru Hornoiu, a declarat cu câteva zile in urma ca are contract sa inchida orice strada prinsa in programul de canalizare finantat de ISPA si Primaria Craiova cu zeci de milioane de euro si ca accesul este interzis pe acele artere, conform aceluiasi contract, pe care domnul Hornoiu ne ameninta de saptamâna trecuta ca ni-l trimite la redactie. Cam in acelasi timp
, politistii, care aflau de la ziaristi cum Hidroconstructia SA Bucuresti blocheaza circulatia in Banie fara stirea Politiei Rutiere, promiteau ca vor extinde controalele in santierele de pe raza orasului.
Bani pentru munci neefectuate
Surse din Primaria Craiova sustin ca firmele de constructii din Banie incaseaza intre 5% si 10% din valoarea proiectelor pentru realizarea facilitatilor pentru proprietarii din zona santierelor, desi nu fac nimic pentru acestia. Printre desele trimiteri catre alti functionari publici care raspund, directorul Directiei programe de dezvoltare, investitii, Sever Bordu, a afirmat ca, intr-adevar, sunt prevazute cote din valoarea proiectului pentru amenajarile cailor de acces in discutie.
El sustine insa ca, daca nu le fac, constructorii nu primesc acei bani. „Specialistii verifica si, când constata ca nu au fost executate astfel de lucrari, dispun redirectionarea banilor“, a declarat Sever Bordu. Cine controleaza si mai ales cine constata ramâne un secret, desi este putin probabil ca aceste verificari au loc. Atunci când am incercat sa aflam daca in cazul santierului de anul trecut, de pe b-dul Nicolae Titulescu, au fost transferate fondurile respective catre alte lucrari si in baza caror devize, functionarii publici au ridicat din umeri.