sâmbătă, 19 septembrie 2009

Companiile aviatice - date in judecata de calatorii cu varice

Un grup de persoane victime ale sindromului "economy class" au actionat, recent, in justitie, la Londra, 28 de companii aeriene, pretinzand plata unor daune in valoare de milioane de lire sterline. Un numar de 56 de supravietuitori si rude ale victimelor s-au reunit in acest caz, acuzand operatorii de transport aerian, printre care si British Airways, KLM Royal Dutch si American Airlines, ca din cauza pozitiei inghesuite de pe scaunele de la clasa "economy" si a duratei prea mari a zborurilor au facut cheaguri de sange care le afecteaza plamanii, inima si creierul. In plus, victimele sustin ca transportatorii nu isi avertizeaza pasagerii de riscul de a face tromboza sau sindromul "economy class", in pofida faptului ca acesta le este cunoscut de ani de zile, acuzatie respinsa insa de companii. Decizia privind deschiderea unui eventual proces va fi luata dupa trei zile de audieri. Acuzarea se bazeaza, in acest caz, pe Conventia de la Varsovia, incheiata in anul 1929 si considerata drept unul dintre tratatele aviatiei internationale. Potrivit acestui act, companiile aeriene trebuie sa plateasca daune numai in cazul in care un accident s-a petrecut atunci cand pasagerul se afla la bordul aeronavei. Victimele au precizat ca, in situatia in care procesul nu va fi demarat in baza Conventiei de la Varsovia, se vor adresa instantei in virtutea Conventiei Internationale a Drepturilor Omului. Pe de alta parte, transportatorii sustin ca tromboza nu este un accident si, in consecinta, nu pot fi acuzati daca un pasager se imbolnaveste in timpul zborului. De asemenea, companiile pretind ca aceasta boala nu este specifica zborului cu avionul. Actiunea din Marea Britanie intervine dupa ce, anul trecut, in Australia a fost demarat un proces impotriva companiilor KLM, British Airways si Qantas Airways si impotriva autoritatii australiene din domeniul aviatic CASA. Organizatia Mondiala a Sanatatii a lansat, la randul sau, o investigatie pe o perioada de patru ani in privinta trombozei pentru a determina frecventa si cauzele exacte ale acestei boli, dar si pentru a identifica factorii de risc si cele mai potrivite metode de prevenire. De asemenea, organizatia va ancheta impactul pe care presiunea redusa si nivelul de oxigen din avioane il pot avea asupra unor persoane care prezinta riscul de a se imbolnavi. In cazul in care companiile aeriene vor pierde acest proces, industria de profil va suferi o noua lovitura, in plin proces de redresare dupa perioada de declin ca urmare a mediului economic si a atentatelor teroriste de anul trecut din Statele Unite.