sâmbătă, 19 septembrie 2009

Romania, tara scumpa

Nu demult, un grup de profesori de la universitati din strainatate le explicau managerilor romani cum au ajuns altii sa traiasca din turism. Mecanismul e simplu. La inceput, pentru a atrage cat mai multi vizitatori, pretul este foarte mic. Cand turistii au invatat deja drumul catre destinatia respectiva si cererea devine tot mai mare, pretul creste. Un exemplu tipic este Spania. Inainte de a deveni cea mai cautata destinatie turistica pe piata germana (principala "exportatoare" de turisti din Europa), hotelierii de aici practicau preturi foarte mici. Ulterior, tarifele au crescut, iar incasarile din turism se ridica anual la cateva zeci de miliarde de dolari. Hotelierii nu se multumesc sa castige numai in perioada sezonului estival. Cand nu se mai face plaja, iar vremea e schimbatoare, hotelierii din Spania reduc substantial tarifele. Acest mod de adaptare la cerintele pietei a facut ca, pe intreaga perioada a anului, in aceasta tara, gradul mediu de ocupare a hotelurilor sa fie de 90 la suta. Un nivel la care hotelurile de pe litoralul romanesc nu ajung nici macar in sezonul estival. In 2002, la jumatatea lunii iulie, cand afara turna cu galeata, iar hotelurile erau goale, directorii acestora au luat decizia de a majora tarifele pe motiv ca este "varf de sezon". Un alt exemplu este si pretul pachetelor de servicii pentru Sarbatorile de iarna. Sarbatorile in Bucovina, la o pensiune agroturistica, costa circa 465 de dolari/persoana (obligatoriu sapte nopti cazare, pensiune completa si cina festiva). In Mauritius: 336 de euro/persoana - cazare 7 nopti si demipensiune, fara bilet de avion. Sigur, daca se ia in calcul pretul transportului, in Bucovina e mai ieftin. Dar neamtul, care ar trebui sa aduca euro, nu vine in tara noastra pe jos. Si el da banii pe avion. Iar Bucovina sau Bran nu sunt vechi destinatii turistice, cunoscute pe tot mapamondul, unde viseaza sa ajunga milioane de vizitatori straini. Pe de alta parte, statiunile de ski din Austria sau plajele din Mauritius n-au aparut pe harta de ieri de azi, ca sa aiba nevoie de preturi promotionale. "Gandirea" romanilor, care vor sa dea tunuri pe perioade scurte si in rest stau cu hotelurile goale, a facut din tara noastra o destinatie turistica scumpa, atat pe plan intern, cat si extern. Diferenta dintre acestia si colegii lor din Spania se vede cu ochiul liber - este aceeasi ca intre statiunea Venus si Palma de Mallorca.